ضربات مغزی ، احساساتی مانند جریان الکتریسیته در مغز هستند که زمانی اتفاق می‌افتند که فردی در حال جدا شدن از یک داروی ضد افسردگی است. این اصطلاحی است که احتمالاً در فضاهای  اینترنتی در میان افرادی که تجربیات خود را پس از قطع داروهای ضدافسردگی توصیف می‌کردند سرچشمه گرفته است.ضایعات مغزی یکی از چندین احساس فیزیکی است که در طول سندرم قطع داروهای ضد افسردگی تجربه می شود، وضعیتی که در بین افرادی که داروهای ضد افسردگی را کاهش می دهند، رایج است.

چه چیزی باعث آسیب مغزی می شود؟

اگر چه ممکن است اصطلاح “تقویت مغزی” برای توصیف انواع تجربیات – از جمله احساسات فیزیکی مرتبط با اضطراب، یا تجربه مصرف داروی اکستازی – استفاده شود، این اصطلاح بیشترین ارتباط را با قطع داروهای ضد افسردگی دارد و به عنوان یک مورد مطالعه قرار گرفته است. علائم سندرم قطع داروهای ضد افسردگی.

طبق یک مطالعه در سال 2017 که در CMAJ منتشر شد، تقریباً 20٪ از افراد پس از پایان استفاده از داروهای ضد افسردگی به سندرم قطع داروهای ضد افسردگی مبتلا می شوند. این سندرم به احتمال زیاد زمانی رخ می دهد که به «بوقلمون سرد: ترک عادت» بروید یا مصرف دارو را به میزان قابل توجهی در مدت زمان کوتاهی کاهش دهید.

احساسات ناخوشایند بدن برای برخی افراد طبق یک مطالعه در سال 2018، ممکن است با کاهش گیرنده‌های سروتونین که با قطع مصرف یک داروی ضد افسردگی اتفاق می‌افتد و تأثیری که بر انتقال‌دهنده‌های عصبی می‌گذارد، ارتباط داشته باشد. به‌علاوه، محققان گمان می‌کنند که افراد خاصی ممکن است نسبت به اثرات قطع داروهای ضد افسردگی حساس‌تر باشند.

علائم سندرم قطع داروهای ضد افسردگی معمولاً حدود 2 تا 4 روز پس از شروع روند کاهشی تجربه می شود و می تواند چندین هفته یا بیشتر طول بکشد. اگر داروی خود را دوباره مصرف کنید یا یک ضد افسردگی مشابه جدید مصرف کنید، علائم می‌توانند زودتر برطرف شوند.

سندرم قطع داروهای ضدافسردگی علاوه بر “ضایعات مغزی” می تواند باعث موارد زیر شود:

  • علائم آنفولانزا مانند احساس گرمازدگی و خستگی بیش از حد و سردرد و درد عضلانی
  • مشکلات خواب، از جمله کابوس
  • تهوع و استفراغ
  • سرگیجه
  • احساس گزگز و سوزش
  • احساس اضطراب و “در حاشیه”
  • احساس جنون
  • احساس عصبانیت و آشفتگی

زاپ های مغزی چگونه احساس می شود؟

هر کس ضایعات مغزی را کمی متفاوت تجربه می کند. اما به طور خلاصه، آنها معمولاً به عنوان یک حس الکتریکی مانند احساس شده در مغز توصیف می شوند. آنها همچنین توسط برخی افراد به عنوان سوزن سوزن شدن، شوک مانند و سوزش توصیف شده اند

محققان تقریباً 600 پست آنلاین را بین سال‌های 2014 و 2016 توسط کاربرانی که تجربه خود را در مورد ضربات مغزی توصیف می‌کردند، بررسی کردند. این یافته ها در مطالعه منتشر شده در The Primary Care Companion For CNS Disorders به اشتراک گذاشته شد. این چیزی است که آنها پیدا کردند:

  1. اغلب ضایعات مغزی را به عنوان یک یا دو ثانیه و به ندرت طولانی تر توصیف می کنند
  2. اکثریت ضایعات مغزی را “شوک الکتریکی” توصیف کردند
  3. بسیاری از مردم احساس می‌کردند که در حین یک ضربه مغزی برای یک ثانیه خاموش شده‌اند
  4. بسیاری از مردم احساس می‌کنند که ضربات مغزی مانند «راه‌اندازی مجدد» مغز است.
  5. برخی از افراد به اشتراک گذاشتند که وقتی سر خود را به سمت دیگر حرکت می‌دهند، احتمال بیشتری وجود دارد که ضربه مغزی رخ دهد
  6. برخی از مردم صدای وزوز را احساس کردند یا شنیدند
  7. برخی افراد در حین زاپ مغزی احساس درد می کردند
  8. برخی از مردم صدای وزوز را یا احساس کردند یا شنیدند
  9. تعداد کمی از مردم ضایعات مغزی را “مثل تشنج” توصیف کردند.
  10. تعداد کمی از افراد ضایعات مغزی را شبیه به ارگاسم توصیف کردند


چگونه از شر ضایعات مغزی خلاص شویم

در بیشتر موارد، ضایعات مغزی، همراه با سایر علائم سندرم قطع داروهای ضد افسردگی ظرف یک هفته یا بیشتر از بین می‌روند. برای افرادی که علائم خفیف و موقتی دارند، رویکرد “صبر کن” به خوبی جواب می‌دهد. اما برای برخی افراد، ضایعات مغزی و سایر احساسات بسیار ناراحت کننده و آزاردهنده هستند و ممکن است برای دوره های طولانی تری ادامه داشته باشند. این افراد ممکن است به دنبال تسکین باشند.

خوشبختانه، هنگام مدیریت علائم خود درمانده نیستید. کارهایی وجود دارد که می توان برای درمان، پیشگیری و مقابله با ضایعات مغزی انجام داد. در اینجا چیزی است که باید بدانید.

رفتار

اگر پس از قطع داروهای ضد افسردگی علائم ناخوشایندی را تجربه کردید، باید با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود تماس بگیرید. آنها می توانند در مورد اینکه چقدر سریع داروی خود را کاهش داده اید، اینکه آیا باید دارو را با سرعت کمتری از شیر بگیرید یا خیر، و اینکه آیا جایگزینی با داروی دیگری در حین از شیر گرفتن شما مناسب است یا خیر صحبت کنند.

در اینجا نکاتی وجود دارد که باید هنگام کاهش یک داروی ضد افسردگی به خاطر داشته باشید:

  • اگر کمتر از چهار هفته داروی ضدافسردگی مصرف می‌کنید، ممکن است سریع‌تر از شیر گرفته شوید – دوره‌های طولانی‌تر ممکن است نیاز به از شیر گرفتن کندتر داشته باشد.
  • اگر داروی ضد افسردگی شما نیمه عمر کوتاهی دارد، باید به تدریج از شیر بگیرید
  • به خاطر داشته باشید که علائمی که تجربه می کنید موقتی هستند و بر سلامت طولانی مدت شما تأثیری نمی گذارند، می تواند مفید باشد.
  • برای برخی افراد، تغییر به داروهایی مانند فلوکستین (پروزاک) می تواند برای مدت کوتاهی پس از قطع داروی ضد افسردگی مفید باشد.
  • اگر علائم شما شدید است، ممکن است لازم باشد داروی خود را دوباره شروع کنید و سپس در آینده دوره کاهشی آهسته تری را انجام دهید.

مقابله

افرادی که داروهای ضد افسردگی را قطع می کنند و علائم ناراحت کننده ای را تجربه می کنند نیاز به حمایت دارند. تحقیقات منتشر شده در Psychiatry Online روی 250 نفر که داروی ضد افسردگی خود را قطع کرده بودند مورد بررسی قرار گرفت. محققان به این موضوع پرداختند که چه حمایتی بیشترین کمک را داشته است. این چیزی است که آنها پیدا کردند:

خودآموزی: 76% افراد دریافتند که خودآموزی در مورد قطع دارو بسیار مفید است. این شامل خواندن کتاب و انجام تحقیقات وب در مورد این موضوع بود

خودمراقبتی: گذراندن وقت در خارج از منزل، به اشتراک گذاشتن احساس خود با دیگران، ورزش و گذراندن وقت با حیوانات خانگی، همه برای مقابله با قطع دارو مفید بودند.

حمایت اجتماعی: بیش از نیمی از پاسخ دهندگان گفتند که داشتن حداقل یک پشتیبان مورد اعتماد مهم است و داشتن یک فرد حامی که خودش قطع میانجیگری را تجربه کرده باشد و بتواند همدلی کند، مهمتر از هر چیز دیگری است.

جلوگیری

نمی توان از همه موارد ضایعات مغزی پیشگیری کرد، اما داشتن یک برنامه جامع برای کاهش مصرف دارو و انجام تدریجی این کار می تواند از بسیاری از موارد سندرم قطع داروهای ضد افسردگی پیشگیری کند یا حداقل علائم شما را کاهش دهد.

کاهش خطر ضایعات مغزی با گفتگوی مفصل با ارائه دهنده یا روانپزشک قبل از قطع داروی ضد افسردگی شروع می شود. همه داروهای ضد افسردگی یکسان نیستند و ارائه دهنده شما می تواند به شما بگوید بهترین برنامه برای از شیر گرفتن داروی ضد افسردگی خاص شما چیست. در برخی موارد، برای به حداقل رساندن عوارض جانبی، ممکن است 6 تا 8 هفته طول بکشد تا یک داروی ضد افسردگی را از بین ببرید. ارائه‌دهنده شما همچنین ممکن است پیشنهاد کند در حالی که کم می‌کنید، داروی ضد افسردگی دیگری را تغییر دهید.

چه زمانی باید به یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی مراجعه کرد

شما باید قبل از شروع فرآیند کاهش، با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود تماس بگیرید تا یک برنامه سالم در محل خود داشته باشید. اما اگر در طول فرآیند از شیر گرفتن علائم چالش برانگیز دارید، باید با پزشک خود تماس بگیرید.

علائمی که شدید هستند یا بیش از یک تا دو هفته طول می کشند باید به پزشک اطلاع داده شوند. همچنین اگر می‌خواهید داروهای جایگزین، برنامه متفاوتی برای از شیر گرفتن داشته باشید، یا اگر می‌خواهید دوباره به مصرف داروهای قدیمی خود برگردید، می‌توانید با آنها صحبت کنید.

سوالات متداول

آیا زاپ مغزی تشنج کوچک است؟

خیر، زاپ مغزی با تشنج یا مینی تشنج یکی نیست. اگرچه تشنج دارای علائمی مانند لرزش بدن، تغییر وضعیت یا گزگز است، اما این علائم در حین ضربه مغزی، جایی که احساس در مغز قرار دارد و برای چند ثانیه طول می‌کشد، اتفاق نمی‌افتد. اگر فکر می کنید علائم تشنج را دارید فوراً با پزشک خود صحبت کنید.

زاپ مغزی اضطرابی چه احساسی دارد؟

استرس یا اضطراب می تواند باعث ایجاد احساسات قوی جسمی از جمله علائمی مانند لرز و لرز شود. برخی از افراد ممکن است در مواقع اضطراب یا هراس چیزی مانند ضربه مغزی را تجربه کنند، اما هیچ تحقیق منتشر شده ای در این مورد وجود ندارد.

ضربه های مغزی چقدر رایج است؟

هیچ اطلاعات منتشر شده ای در مورد چگونگی شیوع زاپ مغزی به طور خاص وجود ندارد. اما بسیاری از افراد پس از ترک داروهای ضد افسردگی علائم ترک را تجربه می کنند. یک مطالعه نشان داد که بیش از 50٪ از افراد علائم را تجربه می کنند و تقریبا نیمی از آنها علائم را شدید ارزیابی کردند .

منابع :

  1. Papp A, Onton JA. Brain Zaps: An Underappreciated Symptom of Antidepressant Discontinuation. Primary Care Companion for CNS Disorders. 2018;20(6):18m02311.
  2. Gabriel M, Sharma V. Antidepressant discontinuation syndrome. Canadian Medical Assocation Journal. 2017;189(21):E747. doi:10.1503/cmaj.160991
  3. Ostrow L, Jessell L, Hurd M, et al. Discontinuing Psychiatric Medications: A Survey of Long-Term Users. Psychiatric Services. 2017;68(12):1232-1238. doi:10.1176/appi.ps.201700070
  4. National Health Service. Epilepsy Symptoms.
  5. Davies J, Read J. A systematic review into the incidence, severity and duration of antidepressant withdrawal effects: Are guidelines evidence-based?Addictive Behaviors. 2019;97:111-121. doi:10.1016/j.addbeh.2018.08.027