google-site-verification: google6e2606d067d0860e.html

مطالب روانشناسی 1


سکستراپی چیست؟

سکستراپی چیست؟

سکس‌تراپی نوعی گفتگودرمانی است که به مسائل مربوط به سلامت روان و یا نگرانی‌های عاطفی که بر عملکرد جنسی یا تمایلات فرد تأثیر می‌گذارد، می‌پردازد. این درمان برای افراد و زوج‌هایی که مشکلاتی را در جهت دستیابی به رضایت جنسی دارند، طراحی شده است. جلسات سکس‌ تراپی می‌تواند برای تمامی کسانی که به دنبال بهبود زندگی جنسی خود هستند، مفید باشد.

اختلال شخصیت دوری‌گزین

اختلال شخصیت دوری‌گزین

اختلال شخصیت اجتنابی به چه معناست؟  افراد مبتلا به اختلال شخصیت اجتنابی، دائماً نسبت  به خود احساس عدم کفایت داشته، و از قضاوت منفی دیگران نسبت به خودشان  احساس ترس و اضطراب بسیار شدیدی دارند؛ در نتیجه سعی می‌کنند تا حد امکان  از فعالیت‌های گروهی و همراهی با دیگران دوری کنند. اگرچه افراد مبتلا به  این اختلال دوست دارند با دیگران تعامل داشته باشند، اما به دلیل ترس شدید  از طرد شدن توسط دیگران، تمایل به عدم حضور و همراهی دیگران دارند. در  واقع، برای افراد مبتلا به این اختلال احساس ترس از طرد شدن و قضاوت منفی  توسط دیگران، آن‌قدر شدید و قوی است که انزوا را به حضور در موقعیت‌های  اجتماعی ترجیح می‌دهند.

اختلال شخصیت ضد اجتماعی(ASPD) چیست؟

اختلال شخصیت ضد اجتماعی(ASPD) چیست؟

اختلال شخصیت ضد اجتماعی(ASPD) چیست؟ در اختلال شخصیت ضد اجتماعی (Antisocial personality disorder) یا ASPD،  فرد به درست یا غلط بودن رفتار خود توجه ندارد. افرادی که به این اختلال  مبتلا هستند نسبت به مردم به صورت سنگدلانه‌ای بی تفاوت هستند یا احساس  دشمنی دارند. برخورد خشن افراد مبتلا به اختلال ضد شخصیت اجتماعی با دیگران  جای تعجب ندارد. این افراد در قبال رفتار بد خود احساس شرمندگی نمی کنند.  آن‌ها معمولا از قوانین سرپیچی کرده و مجرم می‌شوند. دروغ گویی، رفتار خشن  یا هیجان زده، اعتیاد به الکل و مواد مخدر در این گروه از درصد بالایی  برخوردار است.

اختلال شخصیت نمایشی یا هیستریونیک

اختلال شخصیت نمایشی یا هیستریونیک

اختلال شخصیت هیستریونیک (Histrionic) در دسته دوم اختلالات شخصیتی قرار  می‌گیرد که گروه بزرگی از اختلالات روانشناختی از قبیل شخصیت خودشیفته،  اختلال شخصیت مرزی، اختلال شخصیت ضداجتماعی و ... است. ویژگی عمده اختلالات  این گروه نمایشی، هیجانی و دمدمی‌مزاج بودن آن‌ها است. با خواندن این مطلب  با ویژگی‌های برجسته این اختلال و دلایل و راه‌های درمان آن آشنا خواهید  شد. با ما همراه باشید.

اختلال شخصیت اسکیزوتایپال

اختلال شخصیت اسکیزوتایپال

نشانه اصلی این نوع افراد رفتارها و افکار  عجیب و غریب است. منطق این افراد دارای یک منطق ونظام فکری خود ساخته هستند که با منطق حاکم به دیده‌های علمی سازگار نیست. بطور مثال همیشه عقیده بر این دارند که دارای حس ششم هستند، یا همه چیز به آنها الهام می‌شود و… از نظر علمی باید گفت ادراک بدون محرک توهمی بیش نیست. یکی از علائم افراد دارای اختلال شخصیت اسکیزوتاپیال، شبه توهم می‌باشد و دارای علائم اختلال هذیانی می‌باشند. این افراد باورهایی دارند که منطقی پشتش وجود ندارد، اختلال تفکر یعنی نظام فکری این افراد شبیه هذیان گفتن می‌باشد.

شخصیت پارانوئید و شکاک و بد بین

شخصیت پارانوئید و شکاک و بد بین

اختلال شخصیت پارانویایی یک وضعیت مزمن و فراگیر است که مشخصهاش الگوهای مخّرب فکری، رفتاری و کارکردی است. حدس زده میشود که این اختلال در یک تا دو درصد بالغین وجود داشته باشد. عوارض این اختلال غالباً مشابه اسکیزوفرنی هستند و برخی پژوهشها نشان میدهد که احتمال وجود پیوندی ژنتیکی بین این دو اختلال وجود دارد. افرادی که دچار این نوع اختلالات شخصیت هستند بیشتر در معرض خطر افسردگی و هراس از مکانهای باز قرار دارند.

اختلال شخصیت اسکیزوئید

اختلال شخصیت اسکیزوئید

افراد مبتلابه اسکیزوئید در روابط اجتماعی بی‌تفاوت هستند و معمولاً کناره‌گیری می‌کنند. این افراد معمولاً تنها هستند و به کارهای انفرادی علاقه بیشتری دارند و احساسات و هیجانت خود را به‌ندرت بروز می‌دهند یا بیان می‌کنند. در هیچ‌یک از میهمانی‌ها شرکت نمی‌کنند، ازنظر دیگران آنها خجالتی به نظر می‌آیند.

اختلال شخصیت مرزی borderline

اختلال شخصیت مرزی borderline

بیماران مبتلا به اختلال شخصیت مرزی(borderline) در مرز روان نژندی و  روان‌پریشی قرار  دارند و مشخصه آن‌ها ناپایداری حالت عاطفی، خلق، رفتار،  روابط ابژه‌ای، و  خودانگاره آن‌هاست. افراد مبتلا به این اختلال،  خودانگاره (خودپنداره‌ی)  بسیار بی‌ثباتی دارند، روابط میان‌فردی‌شان نیز  بسیار بی‌ثبات است. آنان  معمولاً سابقه‌ی روابط شدید، اما پرآشوب دارند که  معمولاً آرمانی‌کردن مفرط  دوستان یا معشوق‌ها را شامل می‌شود اما بعداً  به‌سرخوردگی و ناامیدی  می‌انجامد.

درباره‌ی نویسنده
گرفتن وقت مشاوره
عضو خبرنامه ماهانه وب‌سایت شوید و تازه‌ترین نوشته‌ها را در پست الکترونیک خود دریافت کنید.
آدرس پست الکترونیک خود را بنویسید.
کمی صبر کنید...
none