رفتار نادیده انگاشته شامل بی‌اعتنایی به کسی، نادیده گرفتن او یا بی‌تفاوتی نسبت به او است. این می تواند بی احترامی، بی ملاحظه یا کاملاً بی ادبانه باشد.ایمی داراموس، روانشناس بالینی دارای مجوز و نویسنده کتاب «درک اختلال دو قطبی» می‌گوید:طرد شدن می‌تواند باعث شود که شما احساس ناخواسته و بی‌اهمیتی کنید، مثل اینکه مهم نیستید.

رفتار طرد کننده می تواند اشکال مختلفی داشته باشد. مثلا شما وارد مهمانی می شوید و به شخصی احوالپرسی می کنید، اما او وانمود می کند که متوجه نمی شود. یا در جلسه ای پیشنهادی می دهید و همکارتان چشمانش را می چرخاند.

این مقاله به بررسی چند مثال، ویژگی‌ها و علل رفتار طردکننده و همچنین راهبردهایی می‌پردازد که می‌توانند به شما در مقابله با یک فرد طردکننده کمک کنند.

نمونه هایی از رفتار انکارناپذیر

به گفته دکتر داراموس، اینها نمونه هایی از رفتار نادیده گرفته شده است:

  • سلام نکردن یا تایید حضور شما
  • عدم علاقه به آنچه می گویید
  • وقتی صحبت می کنید حرف شما را قطع می کند
  • معمولاً تماس ها یا پیام های متنی خود را نادیده می گیرند
  • پیشنهادات خود را بدون در نظر گرفتن آنها حذف کنید
  • پاسخ ندادن به سوالات شما
  • دادن پاسخ های کوتاه و تک هجا در صورت درخواست
  • حذف شما از یک مکالمه
  • ترجیح یا نظر همه را بپرسید به جز نظر شما
  • تظاهر به نگرانی شما معتبر نیست
  • در نظر گرفتن مشارکت های خود به عنوان ناچیز
  • بی ارزش کردن نیازها یا خواسته های خود

دکتر داراموس می‌گوید: یک فرد طردکننده ممکن است فقط شما را، از انواع خاصی از افراد (مثلاً افراد با سن، نژاد، یا جنسیت خاص)، یا به طور کلی نسبت به همه افراد دیگر نادیده بگیرد.

شخص طردکننده چگونه عمل می کند؟

اینها برخی از اقدامات یک فرد طرد کننده است:

 

  • آه می کشی که انگار خسته ای
  • کنار گذاشتن نگرانی هایتان
  • پوزخند به حرفاتون
  • به پیشنهادات شما چشمانشان را می چرخانند
  • عدم ارتباط چشمی با شما
  • رو به رو شدن از شما در طول تعامل
  • وقتی با آنها صحبت می کنید از شما دور می شوند

 

به عنوان مثال، یک مطالعه در سال 2022 اشاره می کند که برای افراد جوان، زن و غیرسفید پوست بیشتر احتمال دارد که سؤالات و نگرانی های آنها رد شود.

اظهارات نادیده انگاشته چیست؟

اینها چند نمونه از اظهارات ردکننده هستند:

 

“هر چه.”

“این واقعا مهم نیست.”

“من برای این کار وقت ندارم.”

“من قبلاً همه چیز را شنیده ام.”

“این مهم نیست، بیایید ادامه دهیم.”

“این یک ایده احمقانه است.”

ارزش بحث ندارد.»

“شما بیش از حد واکنش نشان می دهید.”

“چرا اینقدر از این کار بزرگ می کنی؟”

ویژگی های یک فرد طرد کننده چیست؟

اینها برخی از علائم و ویژگی های یک فرد طرد کننده است:

  • آنها قضاوت کننده هستند

فرد شما را بر اساس عواملی مانند ظاهر یا موقعیت اجتماعی شما قضاوت می کند. آنها شما را کمبودی می بینند و اگر شما مانند آنها نیستید، شما را اخراج می کنند.

  • آنها شما را در اولویت قرار نمی دهند

آن شخص شما را در اولویت قرار نمی دهد و طوری با شما رفتار می کند که انگار شما بی اهمیت هستید.

  • آنها همیشه باید درست بگویند

آن شخص به آنچه شما می گویید نادیده می گیرد و فکر نمی کند نگرانی های شما درست است. آنها فکر می کنند که بهتر از همه می دانند و همیشه باید حق با آنها باشد، مهم نیست که چه باشد.

  • هنگام مواجهه حالت تدافعی به خود می گیرند

فرد حالت تدافعی می گیرد و اگر به رفتار او اشاره کنید یا بهانه می آورد یا به شما حمله می کند.

  • آنها هرگز عذرخواهی نمی کنند

شخص به هیچ اشتباهی اعتراف نمی کند و هرگز عذرخواهی نمی کند.

  • آنها شما را جدی نمی گیرند

آن شخص پیشنهادات، ایده ها، دستاوردها یا احساسات شما را جدی نمی گیرد.

  • آنها شما را تحقیر می کنند

شخص شما را مسخره می کند یا برای تحقیر شما از طعنه استفاده می کند.

  • آن‌ها احساسات شما را به حداقل می‌رسانند

به جای اینکه بپذیرند احساسات شما معتبر هستند، به شما می‌گویند که بیش از حد واکنش نشان می‌دهید یا از هیچ چیز بزرگی می‌کنید.

  • آنها از تعارض کنار می‌روند

فرد به جای پرداختن به مسائل مهم و حل آنها، از درگیری کناره‌گیری می‌کند و باعث می‌شود شما احساس ناراحتی کنید و شنیده نشود.

این طبیعی است که گاهی اوقات راه خود را نروید، اما مردم همچنان می توانند با شما طوری رفتار کنند که شما مهم هستید. دکتر داراموس توضیح می‌دهد که رفتار نادیده‌انگیز این موضوع را رد می‌کند که خواسته‌های شما هرگز معتبر بوده است.


چه چیزی مردم را ناراضی می کند؟

اینها برخی از دلایل بالقوه رفتار نادیده انگاشته شده است:

 

  • رفتار آموخته شده

اگر فردی در محیطی بزرگ شده باشد که مراقبان یا الگوهای او نادیده گرفته می‌شوند، ممکن است با افزایش سن الگوهای رفتاری مشابهی را اتخاذ کنند.

  • سبک دلبستگی

افرادی که در دوران کودکی مراقبانی غیرواکنش داشتند، ممکن است سبک دلبستگی اجتنابی نادیده انگیخته داشته باشند. آنها ممکن است خود را از دیگران جدا کنند و رفتار طردکننده را به عنوان مکانیزم دفاعی از خود نشان دهند تا قبل از طرد شدن، دیگران را طرد کنند.

  • عزت نفس پایین

اگرچه به نظر می رسد غیرقابل تصور باشد، اما افراد با عزت نفس پایین ممکن است رفتار نادیده انگارانه را به عنوان راهی برای محافظت از احساس شکننده خود از خود نشان دهند. اخراج دیگران می تواند به آنها کمک کند تا حس برتری نسبت به دیگران را حفظ کنند.

  • ترومای عاطفی

افرادی که آسیب های عاطفی مانند خیانت، رها شدن یا طرد شدن را تجربه کرده اند، ممکن است به عنوان راهی برای فاصله گرفتن از دیگران و محافظت از خود در برابر دردهای عاطفی بیشتر، رفتار نادیده انگیخته داشته باشند.

  • کنترل منفعلانه

دکتر داراموس می گوید: برخی از افراد برای اعمال کنترل منفعلانه بر دیگران از رفتار انکارآمیز استفاده می کنند. آنها سلطه خود را با خودداری از توجه و محبت خود حفظ می کنند.

  • پرهیز از تعارض

داراموس می‌گوید افرادی که از تعارض اجتناب می‌کنند ممکن است ترجیح دهند موضوع را رد کنند تا با آن مقابله کنند.

  • مهارت‌های مدیریت خشم ضعیف

دکتر داراموس توضیح می‌دهد که گاهی ممکن است شخصی شما را نادیده بگیرد، زیرا از دست شما عصبانی است و مهارت‌های مدیریت خشم بالایی ندارد.

چگونه با یک فرد طرد کننده برخورد می کنید؟

این چند استراتژی است که می تواند به شما کمک کند با یک فرد طرد کننده برخورد کنید:

توجه آنها را به او جلب کنید: اگر فردی نسبت به شما رفتاری تحقیر آمیز دارد، می توانید او را صدا بزنید وتوضیح بخواهید. اگر او از این رفتار آگاه نبود از این به بعد بیشتر به آن توجه می کند .

به آنها بگویید چه احساسی دارید: برای او توضیح دهید که اعمال او چه احساسی در شما ایجاد می کند. به عنوان مثال، می‌توانید بگویید: «وقتی به متن‌ها پاسخ نمی‌دهی، باعث می‌شود احساس کنم برایت مهم نیستم».

خود را ثابت کنید: اگر فرد تمایل دارد پیشنهادات یا ترجیحات شما را رد کند، دکتر داراموس می گوید که ممکن است نیاز داشته باشید بیشتر از حد معمول مستقیم و قاطع باشید. نیازها یا نظرات خود را واضح، محکم و محترمانه بیان کنید.

تعیین حد و مرز: اگر رفتار فرد تداوم یابد، دکتر داراموس می گوید که ممکن است مجبور شوید حد و مرزهایی را در جای خود قرار دهید، مانند امتناع از گذراندن وقت با آنها.

به دنبال حمایت باشید: اگر رفتار فرد اغلب باعث می‌شود که شما احساس ناراحتی یا سرگیجه کنید، در مورد آن با عزیزان صحبت کنید یا از یک متخصص سلامت روان حمایت کنید.

 

منابع :

  1. Hildenbrand GM, Perrault EK, Rnoh RH. Patients’ perceptions of healthcare providers’ dismissive communication. Health Promot Pract. 2022;23(5):777-784. doi:10.1177/15248399211027540
  2. Zvara BJ, Lathren C, Mills-Koonce R; Family Life Project Key Contributors. Maternal and paternal attachment style and chaos as risk factors for parenting behavior. Fam Relat. 2020;69(2):233-246. doi:10.1111/fare.12423