اختلال شخصیت اسکیزوئید چیست؟

اختلال شخصیتی اسکیزوئید در گروه A و یا همان گروه غیرعادی طبقه‌بندی می‌شود. افرادی به این اختلال مبتلا هستند، عجیب و غیرعادی به نظر می‌آیند.

افراد مبتلابه اسکیزوئید در روابط اجتماعی بی‌تفاوت هستند و معمولاً کناره‌گیری می‌کنند. این افراد معمولاً تنها هستند و به کارهای انفرادی علاقه بیشتری دارند و احساسات و هیجانت خود را به‌ندرت بروز می‌دهند یا بیان می‌کنند. در هیچ‌یک از میهمانی‌ها شرکت نمی‌کنند، ازنظر دیگران آنها خجالتی به نظر می‌آیند.

این افراد مشاغلی را انتخاب می‌کنند که در آن تنها باشند مانند: کارمند کتابخانه، آزمایشگاه، متصدی بایگانی و مأمور نگهبانی شب و … این مشاغل را صرفاً از روی علاقه انتخاب نمی‌کنند بلکه می‌توانند تنها باشند و از دیگران دوری و خود را مشغول کنند، البته آنها عملکرد خوبی در کارشان دارند.

دوست صمیمی و نزدیک ندارند و یا اگر دوستی دارند ارتباط کمی با او دارند، با خانواده نیز ارتباط سطحی دارند، علاقه و تمایلی به ازدواج ندارند و حتی در میان‌سالی با والدین خود زندگی می‌کنند. میل جنسی ندارند و اگر ازدواج کنند به‌عنوان تکلیف و وظیفه به آن نگاه می‌کنند.(مرتضی احمدی منش روانشناس بالینی)


نگهبانی شب از مشاغلی که اسکیزوئید‌ها انتخاب می‌کنند

نسبت به تعریف یا انتقاد بی‌تفاوت و به معنی واقعی بی احساس هستند، در گفتار و حرکات یکنواخت و آرامند، احساسی از خود بروز نمی‌دهند. و از انجایی که معمولا در خیالات و رویا به سر می‌برند حتی در روابط ساده نیز ناشیانه عمل می‌کنند. نسبت به محرک‌‌های اجتماعی بی‌تفاوت هستند، این افراد در صورت از دست دادن عزیزانشان آنچان افسرده و غمگین نمی‌شوند.

شیوع اسکیزوئید در جامعه

افرادی مبتلا به این اختلال هستند کمتر به فکر درمان می‌افتند و به همین دلیل نمی‌شود آمار و ارزیابی درستی در این زمینه داشت ولی با توجه به اطلاعات موجود کمتر از 1 درصد افراد جامعه به این اختلال مبتلا هستند.

در صد ابتلای مردان بیشتر از زنان است و در افرادی که بین خویشاوندان خود مبتلا به اسکیزوفرنی داشته باشند شیوع بیشتری دارد. در سنین نوجوانی یا اوایل بزرگ‌سالی شروع می‌شود.

تفاوت اسکیزوئید و دیگر اختلالات شخصیتی

اختلال‌های شخصیتی به دلیل شباهت‌های لفظی یا شباهت در نشانه و شاید با یک دیگر اشتباه گرفته شوند در ادامه به تفاوت این اختلال و دیگر اختلالات را بیان می‌کنیم.

تفاوت اختلال شخصیت اسکیزوئید و اختلال شخصیت اجتنابی

اختلال شخصیت اجتنابی تمایل به برقراری ارتباط با دیگر افراد جامعه دارد ولی به دلیل ترس از طرد شدن و پذیرفته نشدن، از ارتباط با دیگران اجتناب می‌کنند درحالی‌که فرد مبتلابه اسکیزوئید به‌طور کلی به برقراری ارتباط تمایلی ندارد.

تفاوت اختلال شخصیت اسکیزوئید و اختلال شخصیت اسکیزوفرنی

این دو اختلال معمولا با یکدیگر اشتباه گرفته می‌شوند، فرد مبتلا به اسکیزوفرنی ارتباط با واقعیت را از دست می‌دهد درحالی که اسکیزوئید شاید در دوره‌های کوتاه دچار توهمات شود ولی از نظر طول مدت و شدت توهمات به اندازه اسکیزوفرنی نیست.

یکی دیگر از راه‌های تشخیص این دو از هم این است که فرد مبتلا به اسکیزوئید به تفاوت بین افکار تحریف شده و واقعیت آگاهی دارد ولی بیمار اسکیزوفی تحت تاثیر توهمات خود است.

تفاوت اختلال شخصیت اسکیزوئید با اختلال شخصیت پارانوئید

اختلال شخصیت پارانوئید نوعی بی‌اعتمادی فراگیر است، کسی که به این اختلال مبتلا باشد فکر می‌کنند دیگران قصد آسیب رساندن و یا سوءاستفاده از آنها را دارند و هر شکلی می‌خواهند آنها را تحقیر کنند. این افراد برای دفاع از خود از دیگران فاصله می‌گیرند و یا برای پیشگیری به دیگران حمله کنند.

کینه‌ای، حسود و اهل دعوا هستند. افکار آنها جهت‌دار و تحریف‌شده است، تمام مدت سعی در کشف رفتار و افکار بدخواهانه و تحقیرآمیز اطرافیانشان دارند. آنها نسبت به دیگران بی‌اعتمادند به همین از دیگران دوری می‌کنند و روابط نزدیک برقرار نمی‌کنند زندگی آنها نیز زیر سایه بی‌اعتمادی و خصومت است.

تشخیص صحیح این بیماری نیاز به تخصص و تجربه و دانش فراوانی دارد افرادی که دانش کافی در این زمینه ندارد با تشخیص اشتباه باعث دور شدن از درمان اصلی می‌شوند.. 

اسکیزوئیدها در معرض چه بیماری و آسیب‌های هستند

این اختلال در تمام جنبه‌‌های زندگی تاثیر می‌گذارد، در ادامه به برخی از این بیماری و عوارض اشاره می‌کنیم

  • افسردگی
  • اضطراب
  • مشکل در محیط تحصیل یا کار
  • مشکل در ارتباطات اجتماعی
  • احتمال ابتلا به دیگر اختلالات شخصیتی
  • اعتیاد به الکل یا دیگر مواد اعتیاد
  • اقدام به خودکشی


اعتیاد به الکل از عوارض اختلال شخصیت اسکیزوئید

دلایل ابتلا به شخصیت اسکیزوئید

هنوز دلایل بروز چنین اختلالی به‌طور کامل شناخته‌شده نیست ولی محققین بر این باورند ژنتیک و محیط تأثیر مهی در ابتلا به چنین اختلالی وجود دارد. متخصصین در زمینه روانشناسی و بهداشت روان عقیده دارند که دوران کودکی اگر تلخ، بدون محبت و احساسات سپری شده باشد احتمال شکل این اختلال در فرد زیاد می‌شود.

از طرفی خطر ابتلا به اسکیزوئید در افرادی که در خانواده و فامیل سابقه اسکیزوفرنی دارند بالاتر است که خود نشان‌دهنده میزان تأثیر ژنتیک و وراثت در ابتلا به این اختلال است.

آینده فرد مبتلا به اسکیزوئید

بااینکه افراد مبتلابه اسکیزوئید به نظر عجیب می‌آید ولی به‌طور کلی وظایف زندگی روزمره‌اش را خوبی انجام می‌‌دهد. البته احتمال دارد نتواند ارتباط معنادار یا هدفمندی برای خود داشته باشد و خانواده‌ای تشکیل بدهد. طبق برخی تحقیقات انجام‌شده احتمال دارد این افراد ناتوانی اجتماعی، مالی و یا شغلی را برخی اوقات تجربه کنند.

بهتر است اگر خود یا یکی از افراد خانوده‌تان علائم این اختلال را دارد هرچه سریعتر برای تشخیص و درمان اقدام کنید آکسون بهترین کلینیک روانپزشکی در تهران تمام سعی و تلاش خود را در بهبود و کنترل بیماران می‌کند.

درمان اختلال اسکیزوئید

به‌ندرت افراد مبتلابه اسکیزوئید برای درمان اقدامی انجام دهند زیرا از رفتار و افکارشان احساس ناراحتی نمی‌کنند و حتی راضی هستند. اما در صورت اقدام برای درمان از روش سایکوتراپی که یک روش روان‌درمانی است استفاده می‌شود.

در این روش روان‌درمانگر بیشتر روی افزایش مهارت‌های عمومی تأکید می‌شود و بر بهبودی تعامل و ارتباطات اجتماعی و اعتمادبه‌نفس تمرکز می‌کند. بیمار اسکیزوئید در برقراری ارتباط با دیگران با مشکل روبه‌رو هستند بنابراین آموزش مهارت‌های اجتماعی می‌تواند بخش مهمی از درمان باشد.

اگر بیمار مشکلات دیگری مانند افسردگی نیز داشته باشد برای بهبود از دارو استفاده می‌کنند در غیر این صورت دارویی برای درمان این بیماری تجویز نمی‌شود. درمان این اختلالات شخصیتی باید زیر نظر افراد روانپزشک و روانشناس متخصص در این زمینه انجام شود تا نتیجه مطلوب حاصل شود. 

روان درومانی

سخن آخر

در مقاله‌ای که خواندید با اختلال اسکیزوئید آشنا شدید. انزوای اجتماعی یکی از الوگوهای ثابت در زندگی افراد مبتلا یه این اختلال است. این انزوا نه به خاطر از اجتماع یا ترس از پذیرفته شدن نیست. بلکه آنها ترجیح می‌دهند به تنهایی فعالیتشان را انجام دهند. به سمت مشاغل و فعالیت‌های می‌روند که انفرادی باشد تا تنها باشند و مشغول ذهنیات خودشان باشند. این سبک زندگی می‌تواند در آینده برای آنها دردسرساز باشد و باید درمان شود.

یکی از بهترین درمانهای شناخته شده برای اختلالات شخصیت طرحواره درمانی است که با روشهای و فنون خاص خود درمانه ریشه ای آن را انجام میدهد.طرحواره درمانی ممکن است چندین جلسه ادامه داشته باشد اما بهترین درمان شناخته شده برای بیماران اختلال شخصیت میباشد.

مشاورین ما در چترسبز آماده مداخلات درمانی در خصوص مشکل شما هستند.جهت رزرو وقت مشاوره اینجاکلیک کنید.


مرتضی احمدی منش 

روانشناس،روانکاو و طرحواره درمانگر