google-site-verification: google6e2606d067d0860e.html

بایگانی نوشته‌ها


داروی امی تریپتیلین

داروی امی تریپتیلین

داروی آمی تریپتیلین یک داروی ضد افسردگی سه حلقه‌ای است که بر بعضی مواد شیمیایی موجود در مغز که در افراد مبتلا به افسردگی، ممکن است نامیزان باشد تأثیر می‌گذارد. این دارو برای درمان افسردگی، اختلالات خوردن ناشی از افسردگی، شب ادراری، دردهای عصبی، بیماری‌های بیش فعالی و پیشگیری از میگرن تجویز می‌شود.مکانیسم اثر ضد افسردگی‌های سه حلقه‌ای در مغز، مهار باز جذب سروتونین و نوراپی‌نفرین با بلوک کردن عملکرد انتقال دهنده‌های سروتونین و نوراپی‌نفرین است. لذا موجب افزایش سطح مغزی سروتونین و نوراپی‌نفرین می‌شوند.

آلپورازولام ALPRAZOLAM طریقه مصرف و عوارض

آلپورازولام ALPRAZOLAM طریقه مصرف و عوارض

داروی آلپرازولام کاربردهای زیادی برای درمان اضطراب، بی‌خوابی و جلوگیری از پانیک دارد. اما در صورتی که این دارو بدون مجوز پزشک و بیشتر از مقدار توصیه‌شده مصرف شود، می‌تواند اعتیادآور باشد. در صورتی که به هر دلیلی از قرص آلپرازولام استفاده می‌کنید، بهتر است در مورد دوز دارو و مدت زمان مصرف با پزشک صحبت کنید. اگر بعد از ترک دارو علائم خاصی را تجربه می‌کنید، به سرعت با پزشک مشورت کنید. می‌توانید به صورت آنلاین از هر نقطه از دنیا مشاوره با بهترین متخصصین روانشناس چترسبز ارتباط برقرار کنید و مشکل خود را برطرف کنید.

کنترل و مدیریت خشم

کنترل و مدیریت خشم

خشم را می‌توان به‌عنوان یک هیجان شدید و قوی در پاسخ به احساسات مخالف و خصمانه با کسی یا چیزی توصیف کرد. عدم کنترل خشم می‌تواند باعث انفجار روحی یا رفتارهای پرخاشگرانه شود. یادگیری نحوه برخورد با این مشکل از طریق تکنیک‌های کنترل خشم می‌تواند به شما در گسترش مهارت‌های کنترل خشم که برای داشتن روابط سالم ضروری هستند کمک کند.هرچند کتاب‌های زیادی در این زمینه وجود دارد، اما می‌توان گفت که روانشناس می‌تواند بیشترین کمک را در یادگیری رفتار صحیح و عاری از خشم به شما بکند.

عوارض قطع مصرف داروهای افسردگی

عوارض قطع مصرف داروهای افسردگی

ضربات مغزی ، احساساتی مانند جریان الکتریسیته در مغز هستند که زمانی اتفاق می‌افتند که فردی در حال جدا شدن از یک داروی ضد افسردگی است. این اصطلاحی است که احتمالاً در فضاهای  اینترنتی در میان افرادی که تجربیات خود را پس از قطع داروهای ضدافسردگی توصیف می‌کردند سرچشمه گرفته است.ضایعات مغزی یکی از چندین احساس فیزیکی است که در طول سندرم قطع داروهای ضد افسردگی تجربه می شود، وضعیتی که در بین افرادی که داروهای ضد افسردگی را کاهش می دهند، رایج است.

تأثیر استروژن بر سلامت روان زنان

تأثیر استروژن بر سلامت روان زنان

استروژن نقش مهمی در سلامت زنان از جمله سلامت روان دارد. استروژن یک هورمون جنسی است و بنابراین مسئول تنظیم مواردی مانند رشد سینه و چرخه های قاعدگی است، اما با رفاه عاطفی زنان نیز مرتبط است. سیستم غدد درون ریز وظیفه تنظیم جریان و بالا و پائین شدن استروژن را بر عهده دارد.

تحلیل روانشناسی فیلم  آن (2017 ,it)

تحلیل روانشناسی فیلم آن (2017 ,it)

فیلم آن (it)  یک فیلم آمریکایی در ژانر  ترسناک به کارگردانی اندی موسکیِتی است که در سال ۲۰۱۷ اکران شد. فیلم‌نامه این فیلم توسط کری فوکوناگا بر اساس رمانی به همین نام، نوشته استیون کینگ به رشته تحریر درآمده‌ است. اتفاقات فیلم در تابستان سال ۱۹۸۹ رخ می‌دهد و داستان هفت کودک از شهر خیالی دِری در ایالت مین آمریکا را دنبال می‌کند که در اثر مواجهه با دلقکی ناشناس دچار وحشت شده‌اند. پیش‌تر نیزدرسال۱۹۹۰، مینی‌سریالی بر اساس این رمان ساخته شده بود.

بی اعتمادی به دیگران

بی اعتمادی به دیگران

اگر تا به حال فکر کرده اید، “من به افراد اعتماد ندارم“، احتمال زیادی وجود دارد که با مسائل مربوط به اعتماد دست و پنجه نرم کنید. گاهی اوقات ممکن است افراد از این عبارت برای نشان دادن عدم اعتماد به افرادی استفاده کنند که به خوبی نمی شناسند، اما در موارد دیگر، ممکن است نشان دهنده مشکل جدی تری در مورد اعتماد به کسی باشد.

سکستراپی چیست؟

سکستراپی چیست؟

سکس‌تراپی نوعی گفتگودرمانی است که به مسائل مربوط به سلامت روان و یا نگرانی‌های عاطفی که بر عملکرد جنسی یا تمایلات فرد تأثیر می‌گذارد، می‌پردازد. این درمان برای افراد و زوج‌هایی که مشکلاتی را در جهت دستیابی به رضایت جنسی دارند، طراحی شده است. جلسات سکس‌ تراپی می‌تواند برای تمامی کسانی که به دنبال بهبود زندگی جنسی خود هستند، مفید باشد.

تحلیل روانشناسی فیلم هیچکس تو را نجات نخواهد داد (2023 ،No One Will Save You)

تحلیل روانشناسی فیلم هیچکس تو را نجات نخواهد داد (2023 ،No One Will Save You)

در این مقاله قصد نقد فیلم را نداریم و صرفا فیلم‌هایی که در مقوله روانشناختی حرف‌هایی برای گفتن دارند، را مورد بررسی قرار می‌دهیم. اگر به دنبال یک فیلم علمی تخیلی و یا ترسناک هستید، این فیلم را به شما پیشنهاد نمی‌کنیم، اما اگر مفاهیم روانشناختی را دنبال می‌کنید یا بطور کلی فیلم مفهومی را می‌پسندید، باید گفت (هیچکس تو را نجات نخواهد داد) پیشنهاد خوبیست. این فیلم از منظر روانشناسی ارزشمند است.

با افراد رها کننده چگونه رفتار کنیم؟

با افراد رها کننده چگونه رفتار کنیم؟

رفتار نادیده انگاشته شامل بی‌اعتنایی به کسی، نادیده گرفتن او یا بی‌تفاوتی نسبت به او است. این می تواند بی احترامی، بی ملاحظه یا کاملاً بی ادبانه باشد.ایمی داراموس، روانشناس بالینی دارای مجوز و نویسنده کتاب «درک اختلال دو قطبی» می‌گوید:طرد شدن می‌تواند باعث شود که شما احساس ناخواسته و بی‌اهمیتی کنید، مثل اینکه مهم نیستید.

هیپنوتیزم چیست؟

هیپنوتیزم چیست؟

هیپنوتیزم که هیپنوتراپی نیز نامیده می‌شود، حالت آرامش عمیق و تمرکز متمرکز است و یک نوع داروی ذهن و بدن است.یک هیپنوتیزم درمانگر آموزش دیده و دارای گواهینامه شما را با نشانه‌های کلامی، تکرار و تصویرسازی به این وضعیت عمیق تمرکز و آرامش راهنمایی می‌کند.

کودک خجالتی

کودک خجالتی

اگر کودک در موقعیت اجتماعی خجالتی باشد، ممکن است پس از آن خود را به خاطر رفتارش سرزنش کند. این سرزنش می‌تواند در واقع احتمال رفتار خجالتی کودک را در آینده افزایش دهد. با گذشت زمان، اعتماد به نفس و عزت نفس تضعیف می‌شود و هر چه عزت نفس و اعتماد به نفس کمتر باشد، احتمال اینکه رفتار خجالتی داشته باشد بیشتر است. نگرش والدین اهمیت بسیاری دارد.

مهرطلبی چیست؟

مهرطلبی چیست؟

ممکن است دوستی داشته باشید که نیازهای خود را کنار بگذارد تا نیازهای دیگران را برآورده کند. این دوست به دلایلی که شامل ترس از طرد شدن، ناامنی‌ها، نیاز به مورد پسند شدن است، باید دیگران را راضی کند. اگر از جلب رضایت دیگران دست بردارد، فکر می‌کند همه او را رها خواهند کرد و مورد بی‌مهری قرار خواهد گرفت. یا ممکن است از شکست بترسد. اگر از جلب رضایت دیگران دست بردارد، دیگران را ناامید می‌کند و فکر می‌کند که منجر به تنبیه یا عواقب منفی خواهد شد. در اغلب موارد مهرطلبی و باج گیری عاطفی کل زندگی این افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. بهترین تعریف مهرطلبی این است که فرد دچار مهرطلبی نیاز زیادی به توجه و مورد مهر قرار گرفتن دارد که ناشی از محرومیت عاطفی در سال‌های اول زندگی است و او تلاش بی‌وفقه برای پر کردن این خلاء در زندگی خود می‌کند.

صمیمیت در رابطه  :  40 سوال برای ایجاد صمیمیت در یک رابطه

صمیمیت در رابطه : 40 سوال برای ایجاد صمیمیت در یک رابطه

صمیمیت در یک رابطه زناشویی یا شریک زندگی ممکن است آسیب ببیند اگر مشغول مسئولیت های دیگر باشید یا آنقدر درگیر فعالیت های روزمره زندگی باشید که به سادگی توجه به یکدیگر و اینکه چه کسی می شوید را از دست بدهید. هنگامی که این اتفاق می افتد، چند سوال برای زوج ها وجود دارد که زوج ها می توانند از یکدیگر بپرسند تا به بازسازی صمیمیت کمک کنند.مطالعات نشان می‌دهد که ارتباط و خودافشاگری به ایجاد صمیمیت در روابط زناشویی کمک می‌کند. به طور خلاصه، وقت گذاشتن برای گپ زدن با همسر یا فرد مورد علاقه‌تان می‌تواند پیوند شما را قوی‌تر کند. یکی از راه‌های استفاده مؤثر از این زمان، پرسیدن سؤال برای ایجاد صمیمیت است.

50 سوالی که باید بپرسید تا کسی را بهتر بشناسید

50 سوالی که باید بپرسید تا کسی را بهتر بشناسید

نشان دادن کنجکاوی و علاقه واقعی به دیگران یکی از سریع ترین راه های ارتباط با دیگران است ، چه برای اولین بار با یک فرد جدید ملاقات کنید و چه در روابط طولانی مدت. علاوه بر این، علم بارها و بارها به ما گفته است که دوستی‌ها، ارتباطات اجتماعی و مشارکت‌های معنادار ما را شادتر می‌کند و می‌تواند سلامت  ذهنی ما را بهبود بخشد.وقت گذاشتن برای سرمایه گذاری در این روابط ارزش دارد و گاهی اوقات تنها با یک سوال ساده پیش می رود. چه خود را در موقعیت‌های اجتماعی جدید قرار دهید یا امیدوار باشید که ارتباطات موجود را تقویت کنید، این 50 سوال افلاطونی و عاشقانه می‌تواند به شما کمک کند به شناخت  بهتر برسید و به تقویت روابطتان کمک کند.

قرار ملاقات و آشنایی آگاهانه

قرار ملاقات و آشنایی آگاهانه

آشنایی آگاهانه را می توان به عنوان عمل عمدی برای پرورش توجه و آگاهی بیشتر از لحظه حال تعریف کرد.
ذهن آگاهی از فلسفه ها و شیوه های شرقی، بودایی و هندو که بین سال های 2300 قبل از میلاد تا 1500 سال قبل از میلاد باز می گردد، سرچشمه می گیرد. مفهوم ذهن آگاهی توسط جنبش خودیاری غربی پذیرفته شده است و از آن برای حمایت و کمک به مدیریت بسیاری از مسائل از اضطراب گرفته تا اختلالات خوردن استفاده شده است.
همچنین می‌توان آن را برای بسیاری از فعالیت‌ها و جنبه‌های مختلف زندگی، از جمله قرار ملاقات، اعمال کرد.

درمان شناختی رفتاری: تعریف، انواع و فواید درمان شناختی رفتاری

درمان شناختی رفتاری: تعریف، انواع و فواید درمان شناختی رفتاری

درمان شناختی رفتاری به عنوان «روان درمانی که شناخت درمانی را با رفتار درمانی با شناسایی الگوهای معیوب یا ناسازگار فکری، پاسخ عاطفی یا رفتار و جایگزینی آنها با الگوهای تفکر، پاسخ عاطفی یا رفتار مطلوب ترکیب می کند» تعریف می شود.درمان شناختی رفتاری بر تغییر افکار منفی خودکار تمرکز دارد که می تواند به مشکلات عاطفی، افسردگی و اضطراب ما کمک کند و آنها را بدتر کند. این افکار منفی خود به خودی بر خلق و خوی ما نیز تأثیر مضری دارند.

داشتن یک رابطه عاطفی سالم و اصول حفظ آن

داشتن یک رابطه عاطفی سالم و اصول حفظ آن

رعایت اصول مشخص لازمه داشتن یک رابطه سالم است. رعایت نکردن هر یک از این اصول می‌تواند رابطه عاطفی شما را دچار مشکلات فراوانی کند.رعایت اصول مشخص لازمه داشتن یک رابطه سالم است. رعایت نکردن هر یک از این اصول می‌تواند رابطه عاطفی شما را دچار مشکلات فراوانی کند.

همه چیز در مورد تله رها شدگی

همه چیز در مورد تله رها شدگی

وقتی که یک فرد یا چیزی برایتان مهم است همیشه این دلهره وجود دارد که مبادا او را از دست بدهید. به همین خاطر وقتی که یک رابطه عاطفی با شخصی را شروع می کنید، ترس از دست دادن او و رهاشدنتان تمام وجود شما را می گیرد و باعث هراس شما برای ادامه دادن آن رابطه می شود. این خلاصه ای از وضعیت فردی است که دچار تله رهاشدگی می‌باشد.

اختلال توجه و تمرکز ADHD

اختلال توجه و تمرکز ADHD

بیش فعالی یا ای دی اچ دیبیماری ای دی اچ دی اغلب از زمان کودکی فرد آغاز می شود. اما در برخی از موارد این بیماری حتی تا زمان بزرگسالی فرد نیز تشخیص داده نمی‌شود. در این بیماری فرد تمرکز پایینی دارد از این رو عملکرد پایین و نامناسبی را در موقعیت های مختلف از خود نشان می‌دهد. تنها زمانی می توان بیش فعالی بزرگسالی را درمان کرد که این بیماری در زمان کودکی شناخته شده و تحت درمان روانشناس و روانپزشک متخصص قرار بگیرد. لذا لازم است تا حتما تا نسبت به علائم این بیماری آشنایی پیدا کنید و برای درمان به روانشناسی مراجعه کنید.  سید مرتضی احمدی‌منش (روانشناس بالینی و روانکاو)

روانشناس در لاهیجان

روانشناس در لاهیجان

موسسه خدمات روانشناسی چترسبز با متخصصین مجرب ارائه دهنده خدمات رواندرمانی و مشاوره و روانپزشکی. جلسات مشاوره و رواندرمانی حضوری در لاهیجان و آنلاین (از سراسر کشور) مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره فردی و خانواده، مشکلات زناشویی رواندرمانی (اختلالات شخصیت و اختلالات روانپزشکی)، مشکلات خلقی، اضطرابی انواع فوبیا و مشکلاک کودکان و نوجوانان جهت مشاهده خدمات و تعرفه‌ها به سایت chatrsabz.ir مراجعه فرمایید.تماس: 09107025141واتساپ:09107025141مراجعین محترم در سیاهکل و لاهیجان جهت مشاوره آنلاین با شماره‌های فوق تماس حاصل فرمایید.

روان‌ درمانی تحلیلی چیست؟

روان‌ درمانی تحلیلی چیست؟

یکی از انواع روان‌ درمانی‌های موثر روان درمانی تحلیلی است. روان‌ درمانی تحلیلی چیست؟ هدف از روان درمانی تحلیلی آن است که به بیماران کمک کند تا نیروهای ناخودآگاه را که می‌توانند در رفتارهای فعلی، افکار و احساسات نقش داشته باشند، درک کنند. تاریچه این نوع از درمان به نظریه زیگموند فروید بر‌می‌گردد که رویکرد روانکاوی را تاسیس کرد. درمان تحلیلی نسخه‌ی بروز شده‌تر روانکاوی است.به طور کلی، در روان درمانی تحلیلی تعداد جلسات کمتری در هفته نسبت به درمان روانکاوی دارد. اما با این حال فرآیند درمان نیز طولانی است.در ادامه بیشتر درباره اینکه روان‌ درمانی تحلیلی چیست؟ و چه تفاوتی با روانکاوی دارد؟ صحبت می کنیم.

مشاوره آنلاین

مشاوره آنلاین

خانه روانشناسی و مشاوره چترسبز با متخصصین مجرب ارائه دهنده خدمات روان‌درمانی و مشاوره. جلسات مشاوره و روان‌درمانی آنلاین (از سراسر کشور) زمینـۀ فعالیـت: مشاوره و روان‌درمانی، مشاور فردی، اختلالات شخصیت، زوج درمانی، مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره خانواده، خانواده درمانی، گروه درمانی، اختلال افسردگی، اختلالات اضطرابی، مشاوره ازدواج و طلاق. جهت مشاهده خدمات و تعرفه‌ها به سایت chatrsabz.ir مراجعه فرمایید. تماس: 09107025141

افسردگی فصلی چیست؟ (S.A.D)

افسردگی فصلی چیست؟ (S.A.D)

افسردگی فصلی چیست؟ علائم و نشانه‌های آن ممکن است در برخی ماه‌های سال احساس خوبی نداشته باشید و دلایل آن نیز برایتان نامعلوم باشد. افسردگی فصلی که به عنوان اختلال زمستانی یا تابستانی نیز شناخته می‌شود، نوعی از اختلال است که در آن فرد در دیگر زمان‌های سال دارای شرایطی نرمال است ولی در فصل‌های زمستان و یا تابستان دچار افسردگی می‌شود. سید مرتضی احمدی‌منش، روانشناس بالینی

روانشناسی زرد چیست؟

روانشناسی زرد چیست؟

روانشناسی زرد عنوان‌هایی دارد تا با جذابیت خود توجه افراد را به سمت خود جذب کند. به عنوان مثال کتاب‌هایی مانند افزایش اعتماد به نفس در یک روز، به سرعت ثروتمند شوید، ۱۰ روش برای رسیدن به اهدافتان، ۲۰ راهکار زناشویی موفق و... اینها عناوینی از نمونه کتاب‌های روانشناسی زرد هستند که نه تنها نویسندگان آن روانشناس نیستند بلکه با پژوهش‌های علمی نیز سازگاری ندارد. کتاب‌های روانشناسی زرد عموماً موضوعاتی مانند موفقیت و اعتماد به نفس و آرامش را رواج می‌دهند اما خیلی از مردم نمی‌دانند که این گونه توصیه‌ها فارغ از اطلاعات علمی و پژوهشی می‌باشد و بیشترین هدف در پی کسب درآمد بالا است.

بولیمیا نروزا (Bulimia Nervosa) یا پرخوری عصبی

بولیمیا نروزا (Bulimia Nervosa) یا پرخوری عصبی

افراد دارای اختلال بولیمیا نوروزا (پر خوری عصبی) دارای دوره‌های عود کننده و مکرر خوردن غیر معمول مقدار زیادی غذا و احساس عدم کنترل بر این دوره هستند. بینج ایتینگ با رفتارهایی که پرخوری را جبران می‌کنند مانند استفراغ اجباری، استفاده بیش از حد از ملین‌ها یا دیوریتیک‌ها، روزه داری، ورزش‌های سنگین یا ترکیبی از این رفتارها ادامه پیدا می‌کند.برخلاف آنورکسیا نوروزا افراد مبتلا به بولیمیا نوروزا معمولا سلامتی و وزن طبیعی بدن خود را حفظ می‌کنند.

بی اشتهایی عصبی ( Anorexia Nervosa)

بی اشتهایی عصبی ( Anorexia Nervosa)

اختلال بی اشتهایی عصبی یا Anorexia Nervosa ، شامل فردی است که وزن بسیار کمی دارد و در عین حال درک غلطی از وزن صحیح و از اضافه وزن هراس دارد . افراد مبتلا به بی‌اشتهایی عصبی توجه زیادی به کنترل وزن و شکل خود دارند و تلاش‌های شدید که به طور قابل توجهی در زندگی آنها اختلال ایجاد می‌کند.برای جلوگیری از افزایش وزن، افراد مبتلا به بی‌اشتهایی عصبی معمولا میزان مصرف غذا را به شدت محدود می‌کنند. آنها ممکن است مصرف کالری را با استفراغ پس از غذا یا سوء استفاده از ملین‌ها، رژیم های غذایی، دیورتیک‌ها یا انما کنترل کنند. آنها همچنین می‌خواهند از طریق ورزش بیش از حد وزن کم کنند. مهم نیست چقدر وزنشان کم می‌شود، فرد همچنان از اضافه وزن هراس دارد.

اختلال چند شخصیتی (هویت تجزیه ای)

اختلال چند شخصیتی (هویت تجزیه ای)

اختلال چند شخصیتی یکی از انواع اختلالات تجزیه‌ای است که طی آن دو یا چند  شخصیت مجزا به طور مکرر، کنترل رفتار فرد را در دست می‌گیرند. در واقع  مشخصه اصلی این بیماری گسستگی در برخی از جنبه‌های هویت است به طوری که فرد  در به یاد آوردن اطلاعات مهم شخصی خود دچار مشکل می‌شود. جالب است بدانید  هر یک از این شخصیت‌ها، ویژگی‌های منحصر به خود را دارند؛ اسم، سن، شخصیت،  هویت جنسی متمایز و ویژگی‌های مختلف فیزیولوژیکی که ممکن است حتی با هویت اصلی در تعارض باشند. از آنجایی که افراد مبتلا به اختلال چند شخصیتی،  آسیب‌های روانی دیگر مانند اضطراب، افسردگی، سو مصرف مواد و اختلالات شخصیت  نیز دارند، بهره گیری از خدمات مشاوره روانشناسی و درمان اهمیت زیادی  دارد، چرا که احتمال خودکشی نیز در این افراد وجود دارد.

مشکلات خواب (اختلالات خواب)

مشکلات خواب (اختلالات خواب)

اختلالات خواب، شرایطی هستند که بر توانایی خوب خوابیدن به‌طور منظم تأثیر  می‌گذارند، این اختلالات چه در اثر یک مشکل سلامتی ایجاد شوند، چه به‌خاطر  استرس بیش‌ازحد باشد، روزبه‌روز شایع‌تر می‌شوند.طبیعی است که فر برخی از  شبها در هنگام خواب با مشکل روبرو شود، اما طبیعی نیست که مرتباً شبها از  خواب بیدار شود و یا در طول روز احساس خواب آلودگی کنید.

سندرم آسپرگر چیست؟

سندرم آسپرگر چیست؟

سندرم آسپرگر (Asperger Syndrome) جزو گروهی از اختلالات عصبی است که به اختلالات طیف اوتیسم (ASDs) معروف می‌باشند. سندرم آسپرگر در انتهای ملایم طیف در نظر گرفته می‌شود. افراد مبتلا به سندرم آسپرگر برخی علائم اولیه را نشان می‌دهند: مشکل در تعامل اجتماعی انجام رفتارهای تکراری محکم ایستادن بر روی آنچه فکر می‌کنند تمرکز بر قوانین و روالها.

فوبیا چیست (phobia) هراس

فوبیا چیست (phobia) هراس

فوبیا چیست؛ آشنایی با انواع اختلال هراس .همه ما در زندگی ترس‌هایی را تجربه می‌کنیم. خیلی از مواقع این ترس‌ها کمک  می‌کنند که از یک موقعیت آسیب‌زا و مخرب در امان بمانیم و جانمان حفظ شود.  در واقع می‌توان گفت که ترس‌هایمان نجات‌دهنده ما در زندگی هستند و  می‌توانند ما را حفظ کنند.اما ترس در بسیاری از مواقع شبیه به یک شمشیر دو لبه عمل می‌کند و به همان  اندازه‌ای که نجات‌دهنده است می‌تواند آسیب برساند. ترس‌هایی هم در زندگی  وجود دارند که آنقدر شدید و مهم‌تر از آن غیرمنطقی‌اند که زندگی شما را سخت  و گاهی غیر ممکن می‌کند!فوبیا ترسی است که قدرت خارج کردن زندگی شما را از روال طبیعی خود دارد. بنابراین بهتر است هر چه زودتر به فکر درمان باشید.

ناخودآگاه چیست و چگونه کار می‌کند؟

ناخودآگاه چیست و چگونه کار می‌کند؟

انسان در سرزمین خودش هم بیگانه است». این جمله را «زیگموند فروید»، واضع روانکاوی و اندیشمند شهیر اتریشی درباره‌ی ناخودآگاه گفته است. ضمیر ناخودآگاه به بخش بزرگی از روان گفته می‌شود که در دسترس آگاهی ما نیست ولی اثر قدرتمندی بر زندگی و اعمال ما دارد. فهم این بخش میراث فروید است. در واقع فروید برای اولین‌بار ضمیر ناخودآگاه را «صورت‌بندی» کرد، یعنی به آن معنا و مفهوم گسترده بخشید. پیش از او، کلمه‌ی ناخودآگاه به اشکال مختلف توسط فلاسفه قرن نوزدهم استفاده شده بود ولی هیچکدام از آن‌ها، آن‌طور که فروید ناخودآگاه را تبیین کرد، به بررسی آن نپرداخته بودند.

اختلال شخصیت دوری‌گزین

اختلال شخصیت دوری‌گزین

اختلال شخصیت اجتنابی به چه معناست؟  افراد مبتلا به اختلال شخصیت اجتنابی، دائماً نسبت  به خود احساس عدم کفایت داشته، و از قضاوت منفی دیگران نسبت به خودشان  احساس ترس و اضطراب بسیار شدیدی دارند؛ در نتیجه سعی می‌کنند تا حد امکان  از فعالیت‌های گروهی و همراهی با دیگران دوری کنند. اگرچه افراد مبتلا به  این اختلال دوست دارند با دیگران تعامل داشته باشند، اما به دلیل ترس شدید  از طرد شدن توسط دیگران، تمایل به عدم حضور و همراهی دیگران دارند. در  واقع، برای افراد مبتلا به این اختلال احساس ترس از طرد شدن و قضاوت منفی  توسط دیگران، آن‌قدر شدید و قوی است که انزوا را به حضور در موقعیت‌های  اجتماعی ترجیح می‌دهند.

مشاوره قبل از ازدواج

مشاوره قبل از ازدواج

پیوند زناشویی امضای یک تعهد دو جانبه برای مدت باقی عمر است، همین یک جمله کافیست تا اشخاص نسبت به ورود در چنین تصمیمی بسیار سختگیرانه عمل کنند. پیوندی که اگر دوستی، لذت و تفریح چاشنی آن نباشد به زودی رو به خمودگی و زوال خواهد گذاشت . اگر بخاهید سختگیرانه فکر کنید هرگز با آن مواجه نخواهید شد و اگر بخواهید سهل انگاری کنید هزینه گزافی را بدنبال خواهد داشت. لذا پیوند زناشویی را می توان ترکیبی از عشق و منطق قلمداد کرد و آن دوست داشتن است.

اختلال شخصیت ضد اجتماعی(ASPD) چیست؟

اختلال شخصیت ضد اجتماعی(ASPD) چیست؟

اختلال شخصیت ضد اجتماعی(ASPD) چیست؟ در اختلال شخصیت ضد اجتماعی (Antisocial personality disorder) یا ASPD،  فرد به درست یا غلط بودن رفتار خود توجه ندارد. افرادی که به این اختلال  مبتلا هستند نسبت به مردم به صورت سنگدلانه‌ای بی تفاوت هستند یا احساس  دشمنی دارند. برخورد خشن افراد مبتلا به اختلال ضد شخصیت اجتماعی با دیگران  جای تعجب ندارد. این افراد در قبال رفتار بد خود احساس شرمندگی نمی کنند.  آن‌ها معمولا از قوانین سرپیچی کرده و مجرم می‌شوند. دروغ گویی، رفتار خشن  یا هیجان زده، اعتیاد به الکل و مواد مخدر در این گروه از درصد بالایی  برخوردار است.

اختلال شخصیت نمایشی یا هیستریونیک

اختلال شخصیت نمایشی یا هیستریونیک

اختلال شخصیت هیستریونیک (Histrionic) در دسته دوم اختلالات شخصیتی قرار  می‌گیرد که گروه بزرگی از اختلالات روانشناختی از قبیل شخصیت خودشیفته،  اختلال شخصیت مرزی، اختلال شخصیت ضداجتماعی و ... است. ویژگی عمده اختلالات  این گروه نمایشی، هیجانی و دمدمی‌مزاج بودن آن‌ها است. با خواندن این مطلب  با ویژگی‌های برجسته این اختلال و دلایل و راه‌های درمان آن آشنا خواهید  شد. با ما همراه باشید.

اختلال شخصیت اسکیزوتایپال

اختلال شخصیت اسکیزوتایپال

نشانه اصلی این نوع افراد رفتارها و افکار  عجیب و غریب است. منطق این افراد دارای یک منطق ونظام فکری خود ساخته هستند که با منطق حاکم به دیده‌های علمی سازگار نیست. بطور مثال همیشه عقیده بر این دارند که دارای حس ششم هستند، یا همه چیز به آنها الهام می‌شود و… از نظر علمی باید گفت ادراک بدون محرک توهمی بیش نیست. یکی از علائم افراد دارای اختلال شخصیت اسکیزوتاپیال، شبه توهم می‌باشد و دارای علائم اختلال هذیانی می‌باشند. این افراد باورهایی دارند که منطقی پشتش وجود ندارد، اختلال تفکر یعنی نظام فکری این افراد شبیه هذیان گفتن می‌باشد.

سید مرتضی احمدی‌منش

سید مرتضی احمدی‌منش

مرتضی احمدی‌منش (روانشناس بالینی)                                                                                            خانه خانه روانشناسی و مشاوره چترسبز با متخصصین مجرب ارائه دهنده خدمات روان‌درمانی و مشاوره. جلسات مشاوره و روان‌درمانی آنلاین (از سراسر کشور) زمینـۀ فعالیـت: مشاوره و روان‌درمانی، مشاور فردی، اختلالات شخصیت، زوج درمانی، مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره خانواده، خانواده درمانی، گروه درمانی، اختلال افسردگی، اختلالات اضطرابی، مشاوره ازدواج و طلاق. جهت مشاهده خدمات و تعرفه‌ها به سایت chatrsabz.ir مراجعه فرمایید. تماس: 09107025141

شخصیت پارانوئید و شکاک و بد بین

شخصیت پارانوئید و شکاک و بد بین

اختلال شخصیت پارانویایی یک وضعیت مزمن و فراگیر است که مشخصهاش الگوهای مخّرب فکری، رفتاری و کارکردی است. حدس زده میشود که این اختلال در یک تا دو درصد بالغین وجود داشته باشد. عوارض این اختلال غالباً مشابه اسکیزوفرنی هستند و برخی پژوهشها نشان میدهد که احتمال وجود پیوندی ژنتیکی بین این دو اختلال وجود دارد. افرادی که دچار این نوع اختلالات شخصیت هستند بیشتر در معرض خطر افسردگی و هراس از مکانهای باز قرار دارند.

اختلال شخصیت اسکیزوئید

اختلال شخصیت اسکیزوئید

افراد مبتلابه اسکیزوئید در روابط اجتماعی بی‌تفاوت هستند و معمولاً کناره‌گیری می‌کنند. این افراد معمولاً تنها هستند و به کارهای انفرادی علاقه بیشتری دارند و احساسات و هیجانت خود را به‌ندرت بروز می‌دهند یا بیان می‌کنند. در هیچ‌یک از میهمانی‌ها شرکت نمی‌کنند، ازنظر دیگران آنها خجالتی به نظر می‌آیند.

اختلال شخصیت مرزی borderline

اختلال شخصیت مرزی borderline

بیماران مبتلا به اختلال شخصیت مرزی(borderline) در مرز روان نژندی و  روان‌پریشی قرار  دارند و مشخصه آن‌ها ناپایداری حالت عاطفی، خلق، رفتار،  روابط ابژه‌ای، و  خودانگاره آن‌هاست. افراد مبتلا به این اختلال،  خودانگاره (خودپنداره‌ی)  بسیار بی‌ثباتی دارند، روابط میان‌فردی‌شان نیز  بسیار بی‌ثبات است. آنان  معمولاً سابقه‌ی روابط شدید، اما پرآشوب دارند که  معمولاً آرمانی‌کردن مفرط  دوستان یا معشوق‌ها را شامل می‌شود اما بعداً  به‌سرخوردگی و ناامیدی  می‌انجامد.

اختلال شخصیت مرزی borderline

اختلال شخصیت مرزی borderline

بیماران مبتلا به اختلال شخصیت مرزی(borderline) در مرز روان نژندی و روان‌پریشی قرار  دارند و مشخصه آن‌ها ناپایداری حالت عاطفی، خلق، رفتار، روابط ابژه‌ای، و  خودانگاره آن‌هاست. افراد مبتلا به این اختلال، خودانگاره (خودپنداره‌ی)  بسیار بی‌ثباتی دارند، روابط میان‌فردی‌شان نیز بسیار بی‌ثبات است. آنان  معمولاً سابقه‌ی روابط شدید، اما پرآشوب دارند که معمولاً آرمانی‌کردن مفرط  دوستان یا معشوق‌ها را شامل می‌شود اما بعداً به‌سرخوردگی و ناامیدی  می‌انجامد.

اختلالات و انحرافات جنسی

اختلالات و انحرافات جنسی

شاید واژه اختلال جنسی را زیاد شنیده باشید. این اختلالات به دو دسته کلی انحراف جنسی و کژکاری جنسی تقسیم می شوند. انحرافات جنسی یا پارافیلیا ( Paraphilia ) به رسیدن به تحریک جنسی با محرک‌هایی گفته می‌شود که نابهنجار تلقی می‌شوند. این امیال باعث ایجاد تداخل در زندگی فرد می‌شوند و در روانشناسی به انواع مختلف تقسیم می‌شوند که در ادامه به آنها می‌پردازیم.

اختلال طیف اوتیسم یا درخودماندگی چیست؟

اختلال طیف اوتیسم یا درخودماندگی چیست؟

اختلال طیف اوتیسم را بيشتر مي‌توان يك اختلال نورولوژيكي كه خودش را در سال‌هاي اوليه رشد كودك نمايان مي‌كند معرفي نمود. اين اختلال در بيماران اوتيستيك باعث مي‌شود كه مغز فرد مبتلا به اوتیسم نتواند  در زمينه رفتارهاي اجتماعي و مهارت‌هاي ارتباطي به‌درستي عمل كند و مزاحم  او براي يادگيري چگونگي ارتباط و تعامل با ديگران به‌طور اجتماعي مي‌شود.  كودكان و بزرگسالان دارای اختلال طیف اوتیسم در زمينه ارتباط كلامي و غيركلامی، مهارت‌های شناختی معمول، رفتارهاي اجتماعي، فعاليت‌هاي سرگرم‌كننده و بازي داراي مشكل مي‌باشند.

اسکیزوفرنی (شیزوفرنی)

اسکیزوفرنی (شیزوفرنی)

اسکیزوفرنی یکی از اختلالات جدی روانشناختی است که باعث می شود تفکر، ابراز  احساسات، درک واقعیت و ارتباط با دیگر افراد از حالت طبیعی خود خارج شود.  اسکیزوفرنی به عنوان مزمن ترین و ناتوان کننده ترین بیماری روانی شناخته  شده است و افراد با این اختلال معمولا مشکلاتی در جامعه، کار، مدرسه و  روابط خود دارند. اسکیزوفرنی بیماری است که در طول عمر ادامه پیدا می کند  اما با درمان های مناسب قابل کنترل است.

اختلال دو قطبی (بایپولار)

اختلال دو قطبی (بایپولار)

شیوع اختلال دوقطبی حدود ۱ یا ۲ درصد است البته قطعا نوع خفیف آن خیلی  بیشتر از این آمار است. در واقع ما با اختلال طیف دوقطبی روبرو هستیم و  خیلی از افراد به نوع خفیف این بیماری دچار هستند. این بیماری در صورت عدم  بهره‌مندی از درمان به‌موقع می‌تواند بسیار مخرب باشد و به عنوان ششمین  عامل ناتوان کننده در کل جهان شناخته شده است. اختلال دوقطبی ناشی از ضعف  شخصیتی یا نامتعادل بودن نیست بلکه یک بیماری است که قابل درمان است.

بحران سوگ

بحران سوگ

سوگ و افسردگی علائم مشابهی دارند، اما هر  کدام یک تجربه مجزا هستند، و ایجاد تمایز میان این دو به دلایل مختلفی مهم  است. درمورد افسردگی، تشخیص و پیگیری درمان می‌تواند به معنای واقعی کلمه  نجات دهنده زندگی فرد باشد. در عین حال، تجربه سوگ به دلیل از دست دادن فرد  یا چیزی ارزشمند، نه تنها طبیعی است، بلکه در نهایت می‌تواند بسیار شفابخش  باشد.

افسردگی بارداری و پس از زایمان

افسردگی بارداری و پس از زایمان

افسردگی بارداری و افسردگی پس از زایمان نوعی اختلال خلقی است که می‌تواند خانم‌های باردار یا آن دسته از مادرانی را که به تازگی زایمان کرده‌اند، تحت تاثیر قرار دهد. کلمه «پریناتال» (Perinatal) در واقع به دوره بارداری و پس از زایمان اطلاق می‌شود. خانم‌هایی که در بارداری یا پس از زایمان دچار افسردگی می‌شوند،

نقش انگیزش در زندگی انسان امروز

نقش انگیزش در زندگی انسان امروز

دیدگاه  بسیاری از ما به بحث انگیزه علاقه‌مند هستیم. افراد زیادی هم با چالش بی انگیزه بودن دست و پنجه نرم می‌کنند. اما به خوبی می‌دانیم که ما معمولاً به صورت مطلق بی انگیزه نیستیم. بلکه معمولاً احساس می‌کنیم برای فعالیت یا هدفی که مد نظرمان است، به اندازه‌ی کافی انگیزه نداریم. حتی کسی که می‌گوید دیگر انگیزه‌ی خود را از دست داده و قصد دارد خودکشی کند، برای خودکشی به عنوان یک رفتار انگیزه دارد؛ پس احتمالاً منظورش از بی انگیزگی این است که انگیزه‌ی خود را برای ادامه زندگی از دست داده است. بنابراین منطقی به نظر می‌رسد که زمان کوتاهی را به اصطلاح‌های انگیزه و انگیزاننده و انگیزش اختصاص دهیم تا بهتر و شفاف‌تر بدانیم از چه چیزی حرف می‌زنیم.

افسردگی : اختلال شایع قرن

افسردگی : اختلال شایع قرن

حالات خلقی انسان همواره در نوسان است حتی اگر در طول یک روز خودتان را ارزیابی کنید متوجه می شوید که در ساعات مختلف انرژی و حال شما متفاوت است.همه ما گاهی اوقات احساس خستگی، بدبختی و ناراحتی می‌‌كنيم، اين احساسات معمولاً بيش از يك يا دو هفته دوام نمی ‌آورند و چندان با روند زندگی ما تداخل ايجاد نمی ‌كند. گاهی اوقات دليل خاصی برای آن وجود دارد، گاهی هم فقط از غم و اندوه ناشی ميشود. ما معمولا خودمان از پس آنها برمی ‌آييم و نيازی به كمك گرفتن از دیگران نداریم.بسیاری مواقع گذر زمان این نوسانات خلقی را مرتفع کرده و دوباره به حالت پایداریا استیبل بر میگردیم. :چه زمانی حق داریم خود را مبتلا به افسردگی در نظر بگیریم؟این وبلاگ رو مطالعه کنید.

اختلال اضطراب

اختلال اضطراب

هنگامی که از اضطراب صحبت می کنیم طیف وسیعی از اختلالات اضطرابی را شامل می شود که در بخش وبلاگ سایت چتر سبز به اختصار به همه آنها میپردازیم اما در اینجا مراد ما از اضطراب خود ویژگی اضطراب است که بصورت کلی به نام استرس می شناسیم . در مقالات دیگر وبلاگ به سایر بخشهای اختلالات اضطرابی مانند انواع فوبیا ، اختلال پنیک (وحشت زدگی) ، اضطراب تعمیم  یافته  و غیره خواهیم پرداخت.

درباره‌ی نویسنده
گرفتن وقت مشاوره
عضو خبرنامه ماهانه وب‌سایت شوید و تازه‌ترین نوشته‌ها را در پست الکترونیک خود دریافت کنید.
آدرس پست الکترونیک خود را بنویسید.
کمی صبر کنید...
none